piątek, 4 stycznia 2013

Budget Hole

Jako że ostatnio zajmuję się tematyka finansową, nie tylko poprzez planowanie mojego rocznego budżetu, ale również dzięki zbliżającej się sesji. Nie wiem czy jest to dla Was interesujące, ale chciałabym przedstawić właśnie tematykę sektora finansów publicznych. Mnie osobiście to zaintrygowało :). 
Oczywiście nie zasięgnęłam wiedzy na tyle dobrze że operować definicjami , i w sposób biegły napisać Wam     wywody na temat finansów publicznych. Dlatego też posłużę się wiedzą specjalistów.
Wiedzieliście o różnicy pomiędzy dochodem a przychodem :) ? 
Wydaje mi się że nie zwracaliście na to zbyt dużej uwagi.
Oczywiście cały czas pozostajemy w sferze finansów publicznych.
Zatem dochód i przychód to środki publiczne.Dochód to daniny publiczne np.opłaty,podatki,cła
Natomiast przychód to środki uzyskane ze sprzedaży papierów wartościowych,prywatyzacji majątku, z otrzymanych kredytów i pożyczek.
Skąd się bierze dziura budżetowa ??
Dziura budżetowa to potoczne określenie deficytu. Powstaje on wtedy. gdy wydatki państwa przewyższają jego dochody. Uwaga opinii publicznej najczęściej koncentruje się wyłącznie na stanie budżetu rządu centralnego. Finanse publiczne to nie tylko budżet rządu, ale i budżety samorządów oraz różnego rodzaju państwowych funduszy i agencji. Deficyt może być pokryty przychodami ze sprzedaży majątku państwa, czyli prywatyzacji.Przy braku wpływów z prywatyzacji, deficyt oznacza finansowanie części wydatków państwa poprzez zaciąganie wciąż nowych pożyczek  czyli życie na kredyt. Aby jednak dług nie eksplodował, powodując tym samym bankructwo państwa, musi ono z własnych dochodów, czyli podatków, opłacać część odsetek od długu.Im dłużej jest utrzymywany deficyt, tym większy jest dług publiczny. Działa to podobnie jak w  Naszym codziennym życiu.
Czy Was budżet na ten rok został już ustalony ?
I czy Wasz budżet także przewyższa wydatki od dochodów ?
Ja w porównaniu do Naszych polityków mam łeb na karku ( gdyby nie te wyprzedaże... ) i moja dziura budżetowa nie jest taka duża :)

1 komentarz:

  1. Moja dziura budżetowa ogromna, właśnie z powodu wyprzedaży.

    OdpowiedzUsuń

Translate