środa, 30 stycznia 2013

Consumer protection

Choć może tego nie wiecie, każdy z nas dokonując codziennych czynności takich jak zakupy jest konsumentem. Sama ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów nie podaje definicji tego słowa, odwołuje nas do Kodeksu Cywilnego, który definiuje to  pojęcie  tak : Art. 221. Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Czyli zgodnie  z tym rozumieniem jesteśmy konsumentami dokonując codziennych zakupów, czyli na przykład  ubrań, oczywiście jeśli nie prowadzimy  sklepu odzieżowego lub tez gdy korzystamy z jakichś usług, np. z siłowni.

Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów określa warunki rozwoju i ochrony konkurencji oraz zasady podejmowanej w interesie publicznym ochrony interesów przedsiębiorców i konsumentów. Ustawa reguluje  też zasady i tryb przeciwdziałania praktykom ograniczającym konkurencję oraz praktykom naruszającym zbiorowe interesy konsumentów, a także antykonkurencyjnym koncentracjom przedsiębiorców i ich związków, jeżeli te praktyki lub koncentracje wywołują lub mogą wywoływać skutki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – wiem trochę zawiłe, ale generalnie chodzi o każde  działanie naruszające  prawa i dobra tych, którzy korzystają z określonych oferowanych towarów lub usług.
Pamiętajcie zawsze macie prawo dochodzenia swoich praw i składania reklamacji,  nawet jeśli chodzi o towary przecenione. Podlegają one reklamacji na takich samych zasadach jak towary w cenach regularnych, chyba że  ich wada była widoczna przy zakupie, czyli np. kupując bluzkę widziałyśmy że ma ona  wielka dziurę, wtedy tego nie  możemy zareklamować. No i tez pamiętajcie,  żeby  rozejrzeć się po sklepie przed zakupem niby wielkiego  łupu sales’owego  w poszukiwaniu tabliczek informujących o zasadach reklamacji. Jeśli sklep taką umieści, musi  to zrobić w miejscu widocznym, więc najczęściej niedaleko kas, to obowiązują warunki przez niego  przedstawione, bo my mogliśmy w łatwy  sposób się z tym zapoznać.
Gdzie znajdziemy Rzecznika praw konsumentów?
Powoływany jest on w  starostwie powiatowym lub urzędzie miasta (w zależności pod  co podlegamy ), a gdy mieszkamy w dużym mieście, czyli takim powyżej 100tys mieszkańców może on  działać w samodzielnym biurze.

Jakie ma zadania?

1)  zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów;
2)  składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów;
3)  występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów;
4)  współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi;
5)  wykonywanie innych zadań określonych w ustawie lub w przepisach odrębnych.

Każdy może zgłosić Prezesowi Urzędu na piśmie zawiadomienie dotyczące podejrzenia stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Takie zawiadomienie spowoduje kontrolę we wskazanym przez nas przedsiębiorstwie, czy tez  innej placówce, która naruszała nasze interesy.
Pamiętajcie gdy  uważacie, że Wasze prawa zostały naruszone złóżcie zawiadomienie lub chociaż udajcie  się no Rzecznika w celu zasięgnięcia porady, czy praktyki stosowane przez przedsiębiorcę są dozwolone.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Translate